poniedziałek, 15 września 2014

TO WARTO WIEDZIEĆ - MS PIŁSUDSKI

15 września 1935 roku wypłynął z Gdyni w swój dziewiczy rejs MS Piłsudski. 

Warto o nim wspomnieć , gdyż była to bliźniacza jednostka MS Batory. 

MS PIŁSUDSKI został zbudowany w stoczni Monfalcone w Trieście. Jego budowę zakończono w 1935 roku. Rok później stocznię opuścił MS BATORY - pisałam o tym TUTAJ.

Pierwszym kapitanem na PIŁSUDSKIM był kapitan Mamert Stankiewicz. 

Pierwsze rejsy wykazały wiele wad statku. Konstruktorzy nie uwzględnili warunków jakie panują na północnym Atlantyku. W związku z tym na okręcie doszło do wielu awarii i uszkodzeń. Miało to jednak pozytywny oddźwięk. Tych samych błędów udało uniknąć się podczas budowy kolejnego okrętu, jakim był MS BATORY. 

Wybuch II wojny światowej sprawił, że dowództwo nad okrętem przejęli Brytyjczycy. Ponieważ załoga zbuntowała się z powodu niskich płac, dowództwo na statku przejął ponownie Mamert Stankiewicz.

Na początku października 1939 roku generał Sikorski "nie wykluczał użycia niektórych statków jako pomocniczych krążowników" (chodziło o "Piłsudskiego" i "Sobieskiego").

Statek zatonął 26 listopada 1939 o godzinie 5.36 w drodze z Newcastle, 29 mil morskich na południowy wschód od przylądka Flamborough. Okręt był w drodze do Australii. Do dziś nie wiadomo, co było przyczyną katastrofy. Najprawdopodobniej transatlantyk wszedł na minę.

W wyniku hipotermii i wycieńczenia zmarł wówczas kapitan Mamert Stankiewicz.Oprócz niego zginął IV mechanik Tadeusz Piotrowski, który wypadł za burtę podczas ewakuacji.Więcej szczęścia miał Karol Olgierd Borchardt, który został poważnie ranny w głowę, ale udało się uratować mu życie. 

A oto dane techniczne MS PIŁSUDSKI
  • budowa: 1935 Stocznia Triest (Monfalcone), Włochy
  • numer budowy: 1126
  • port macierzysty: Gdynia
  • tonaż: pojemność 14 287 BRT (ton rejestrowych brutto), nośność 5608 ton
  • wymiary: długość 160,3 m, szerokość 21,6 m, zanurzenie 7,5 m
  • liczba pokładów: 7
  • miejsc pasażerskich: 796 (pierwsza klasa 46, druga/turystyczna klasa 370, trzecia klasa 400; później: pierwsza klasa 76, turystyczna klasa 740)
  • załoga: 350
  • szybkość: 18 węzłów
  • napęd: dwa silniki wysokoprężne o łącznej mocy 12.000 KM, 2 śruby 
MS PIŁSUDSKI przy Dworcu Morskim w Gdyni.





MS PIŁSUDSKI - Nowy Jork.

Zdjęcia pochodzą z Wikipedii.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz