poniedziałek, 2 marca 2015

HISTORYCZNE RODZAJE ŻAGLOWCÓW - EGIPSKI STATEK HANDLOWY

Kochani, 
trochę Was zaniedbałam ostatnio, ale sprawy rodzinno-zdrowotne wysunęły się na pierwszy plan i na blogowanie nie było ani czasu, ani siły.

Wszystko wraca na swoje tory, więc i ja będę pojawiać się tu częściej.

Wszystkich nowych sympatyków witam serdecznie.
Cieszę się, że przybywa czytelników i sympatyków bloga :)

Dziś zapraszam na kolejny odcinek cyklu opisującego stare żaglowce.
Poprzednio pisałam o egipskiej łodzi trzcinowej, dziś będzie o egipskim statku handlowym.

Egipskie statki handlowe były okrętami drewnianymi. Pierwszy z nich pojawił się na Nilu ok. 3300 lat p.n.e. Zbudowany był z bali o grubości ok. 9 cm. Dno statku i burty budowano w sposób podobny do układania cegieł przy budowie domu. Bale te łączono drewnianymi kołkami i wiązano linami.
Dno tych statków było bardzo płaskie. Pokład właściwie nie istniał. Zamiast niego stały ławki dla wioślarzy. 



Żagla używano jedynie podczas żeglugi pod prąd. Podczas rejsu z prądem, żagiel był składany razem z masztem. Maszt był wysoki i dwuramienny. Natomiast żagiel wąski i wysoki - był zamocowany do dwóch rei. 

Sterowanie statkiem odbywało się za pomocą wioseł. Było ich sześć, po trzy wiosła z każdej burty. 

Tak wyglądał statek , którego używano na Nilu. Statki morskie bardzo długo wyglądały tak samo. Były jedynie wzmocnione grubą liną, aby nie doszło do uszkodzeń podczas zderzenia z falami. Lina łączyła dwa podniesione końce statku i pełniła funkcję stępki. Dodatkowo dziób i rufa opasane były linami, co podwyższało sztywność statku. 

Na takich statkach ok 2550 r. p.n.e. Egipcjanie wyruszyli do Fenicji. Z wyprawy powrócili z bogatym łupem. Długość ich statków wynosiła 20 metrów, a szerokość 6 metrów.

Ciekawostką może być fakt, że w 1954 roku odkryto ponad tysiąc fragmentów "słonecznego" statku faraona Cheopsa. Odkrycia dokonano w grobowcu pod piramidą Cheopsa. Specjaliści zestawili odkryte elementy łodzi i dzięki temu możemy podziwiać najstarszy zachowany drewniany statek świata.

"Słoneczny" statek faraona Cheopsa - źródło findmapplaces.com

5 komentarzy:

  1. Bardzo podoba mi się Pani blog. Szczególnie zainteresował mnie ten wpis, ponieważ historia to moja pasja.
    Sama niedawno zaczęłam pisać. Serdecznie zapraszam na mojego bloga ;) http://rydwanikhistoryczny.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za miłe słowa :) Zapraszam częściej :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Interesujący wpis. Fajnie, że jest ktoś kto w Sieci dzieli się takimi informacjami, bo naprawdę brakuje tego typu materiałów przedstawionych w ciekawej formie. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Proszę mnie odwiedzać :) Pozdrawiam.

      Usuń
  4. Bardzo ciekawie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń