czwartek, 6 listopada 2014

TO WARTO WIEDZIEĆ - SS SOŁDEK

6 listopada 1948 roku, dokładnie 66 lat temu odbyło się wodowanie pierwszego polskiego statku wybudowanego po II wojnie światowej. Rocznica ta stanowi znakomitą okazję do odświeżenia lub poznania nowych informacji na temat tego słynnego okrętu.  „Sołdek” jest ozdobą Motławy i na swój pokład przyjmuje tysiące turystów.

źródło: wikipedia.pl


„Sołdek” został stworzony jako rudowęglowiec – służył do przewozu surowców. Jego nośność wynosi 2610 ton. Został wybudowany w Stoczni Gdańskiej. Jego nazwa wzięła się od nazwiska przodownika pracy, ówczesnego trasera Stoczni Gdańskiej Stanisława Sołdka. Matką chrzestną okrętu była jego żona Helena. 
6 listopada 1948 roku przed uroczystym rozbiciem butelki szampana, powiedziała podczas chrztu dokładnie te słowa:

Płyń po morzach i oceanach, sław imię polskiego stoczniowca i marynarza, przynoś chwałę Rzeczypospolitej Polskiej. Nadaję ci imię...”

źródło: wikipedia.pl


„Sołdek” pływał przez ponad trzydzieści lat, głównie po Bałtyku, choć zdarzały się także rejsy na Morze Północne. Transportował surowce z krajów skandynawskich, pływał także do Belgii oraz Niemiec. Do 30 grudnia 1980 roku „Sołdek” odbył 1478 rejsów morskich, przewiózł ponad 3,5 miliona ton towarów zawijając do ponad 60 portów. W roku 1985 został statkiem muzeum i służy jako atrakcja turystyczna.

źródło: wikipedia.pl


Co ciekawe, w 1968 roku prawie doszło do tragedii, a statkowi groziło zatonięcie! Wszystko przez przeciek w maszynowni podczas silnego sztormu o sile siedmiu stopni w skali Beauforta. Na szczęście załodze udało się zatamować przeciek własnymi siłami, choć nadawali już wtedy sygnał SOS. 

Innym interesującym faktem dotyczącym „Sołdka” jest to, że przez pewien czas turyści mogli w nim... spać! Niektóre kajuty służyły jako miejsca noclegowe. Niestety atrakcja ta nie jest już dostępna, a kajuty udostępniane są rzadko tylko pracownikom naukowym, pracownikom muzeów oraz ministerstwa kultury. 

 Poniżej kilka danych o statku w tzw. pigułce.

Data wodowania 6 listopada 1948
Data oddania do eksploatacji 21 października 1949
Data wycofania ze służby 30 grudnia 1980
Typ rudowęglowiec
Stocznia Stocznia Gdańska
Armator Polska Żegluga Morska
Bandera  Polska
Port macierzysty Szczecin
Liczba członków załogi 28
Długość całkowita (L) 87 m
Szerokość (B) 12,30 m
Zanurzenie (D) 5,41 m
Wysokość (H) 5,80 m
Prędkość maks. 9,5 w
Pojemność brutto 2005 GT
Pojemność netto 994 NT
Dane napędu 1300 KM (956 kW)
125 obr/min
Liczba śrub napędowych 1


źródło:jestemen.flog.pl

Statek jest niewątpliwie wielką ozdobą nabrzeża w Gdańsku. Wrósł w krajobraz. Nie wyobrażam sobie tego miejsca bez "Sołdka".



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz