środa, 12 listopada 2014

STS DAR MŁODZIEŻY - KSIĘŻNICZKA OCEANÓW



 źródło zdjęcia:www.off.sport.pl


12 listopada 1981 roku zwodowano kadłub żaglowca STS DAR MŁODZIEŻY, a już 4 lipca 1982 roku uroczyście podniesiono banderę na tej pięknej fregacie.

 źródło zdjęcia:www.am.gdynia.pl

DAR MŁODZIEŻY to żaglowiec zbudowany m.in. dzięki zbiórce pieniędzy wśród szkolnej młodzieży.

Armatorem żaglowca jest Akademia Morska w Gdyni. Na pokładzie statku szkoleni są studenci i nawigatorzy szkół morskich z Gdyni i Szczecina.

Żaglowiec zbudowany został w Stoczni Gdańskiej im. Lenina.

Matką chrzestną została żona zasłużonego komendanta „Daru Pomorza” kpt.ż.w. Kazimierza Jurkiewicza - Helena Jurkiewicz. 

Niedługo po podniesieniu bandery fregata wzięła udział w swoich pierwszych regatach Operacja Żagiel'82 i wygrała.

Statek wielokrotnie uznawany był za najpiękniejszy żaglowiec zlotów i regat. 

Zagraniczni dziennikarze nadali mu wiele przydomków, np. Piękna Polka, Biała Dama czy Księżniczka Oceanów.

W 1988 roku żaglowiec stał się bohaterem brawurowego przejścia pod pełnymi żaglami pod mostem u wejścia do portu w Sydney. Wydarzyło się to podczas obchodów 200-lecia osadnictwa w Australii. Wyczyn jest tym bardziej spektakularny, gdy dowiadujemy się, że w pewnym momencie odległość od topów masztów do przęseł mostów wynosiła jedynie jeden metr!

 źródło zdjęcia: www.maritimequest.com



Do końca roku 2012 „Dar Młodzieży” odbył 174 podróże, podczas 5673 dni przepłynął prawie 502 tysiące mil morskich, 623 razy zawijał do portów całego świata. Na pokładzie fregaty przeszkoliło się 15 085 uczniów i studentów szkół morskich polskich i zagranicznych. (dane pochodzą ze strony AM w Gdyni).

Na pokładzie „Daru Młodzieży” są organizowane Ogólnopolskie Rejsy Dziennikarzy.


A oto dane techniczne żaglowca  (dane według strony internetowej AM w Gdyni):
  • typ: fregata
  • kraj: Polska
  • armator: Akademia Morska
  • port macierzysty: Gdynia
  • znak wywoławczy: SQLZ
  • rok budowy: 1982
  • budowniczy: Stocznia Gdańska (symbol budowy - B95/1)
  • główny konstruktor: Zygmunt Choreń
  • materiał konstrukcyjny: stal
  • pojemność rejestrowa:
    • brutto: 2 255,0 BRT (6 755,93 m³)
    • netto: 676,0 NRT (950,04 m³)
  • wyporność: 2 946 ton
  • nośność przy zanurzeniu 6,6 m: 701 ton
  • długość
    • po pokładzie: 94,2 m
    • z bukszprytem: 108,815 m
  • szerokość: 14 m
  • zanurzenie: 6,6 m
  • wysokość
    • maksymalna: 50,1 m
    • do pokładu głównego: 7,81 m
    • do pokładu górnego: 10,05 m
    • masztów (3): 49,5 m; 49,5 m; 46,5 m
  • powierzchnia żagli: 3 015 m²
  • liczba żagli: 26 w tym: 14 rejowych, 1 gaflowy, 11 żagli trójkątnych (wraz z lataczem)
  • silnik pomocniczy: 2 × 750 KM (2 × 552 kW), Cegielski-Sulzer, Diesel typu 8 AL 20/24 napędzają przez przekładnię wspólną śrubę
  • pędnik: pojedyncza śruba nastawna, ze specjalną nastawą do pływania pod żaglami
  • ster strumieniowy (dziobowy) (od 2009 roku)
  • osiągi:
    • pod żaglami:
      • największy dzienny przebieg: 264,7 Mm (średnia prędkość 11,29 węzłów)
      • największy przebieg na wachcie: 56,1 Mm (średnia prędkość 14,2 węzłów)
      • maksymalna prędkość chwilowa: 19,6 węzłów (2003 Morze Północne)
    • prędkość na silniku:
      • maksymalna: 12 węzłów
      • ekonomiczna: 9 węzłów
  • załoga: 196 osób
    • stała: 32 + 4 wykładowców
    • praktykanci: 130 + 6 (4 kubryków po 20 miejsc i 5 kubryków po 10 miejsc w kojach oraz 6 dodatkowych w hamakach)
  • autonomiczność: 45 dni
    • prowiant dla 165 osób: 15 tygodni
    • paliwo do silnika głównego: 45 dni
    • woda pitna: 15 dni
  • pojemności zbiorników:
    • paliwa: 230 ton
    • oleju smarowego: 6 ton
    • wody słodkiej: 316 ton
    • wody kotłowej: 8,9 ton


    Pierwszym komendantem żaglowca był  kpt.ż.w. Tadeusz Olechnowicz. Obecnie funkcję tę pełni kpt.ż.w. Rafał Szymański. 

    Osobiście miałam okazję spotkać poprzedniego komendanta fregaty - kpt. ż.w. Artura Króla, który kilkakrotnie spotkał się z młodzieżą szkoły, w której pracuję. Opowiadał o codziennych zmaganiach ludzi morza. Podkreślał, że morze kształtuje tylko pozytywne cechy charakteru.

     fot. archiwum prywatne

      fot. archiwum prywatne


    Konsekwencją sukcesów Daru Młodzieży były zlecenia budowy jego pięciu siostrzanych żaglowców dla ówczesnego armatora radzieckiego. 

    Na stronie AM w Gdyni znalazłam takie zdanie:  
    "Zapis w książeczce żeglarskiej o odbytej na żaglowcu praktyce, to znakomita rekomendacja i powód do dumy dla wszystkich wychowanków „Daru Młodzieży”".


     Myślę, że to będzie najlepsze podsumowanie dzisiejszego wpisu. 


     źródło zdjęcia: en.wikipedia.org



    Gorąco pozdrawiam wszystkich czytelników.

    AHOJ!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz